Google Snippets

Hvad er Rich Snippets?

In SEO, Viden by Kim Vesterbirk

Rich Snippets (Rich Results) er normale Google søgeresultater, dog tilføjet ekstra information. Det er oftest information, kaldet struktureret data (Structured Data/Micro Data), der bliver hentet fra en sides HTML-kode. Typiske Rich Snippets er anmeldelser, events og opskrifter.

Konceptet Structured Data stammer fra Schema.org som Google, Microsoft, Yahoo og Yandex står bag. Over 10 millioner websites benytter schema.org’s standarder til “mark-up” af deres website.

Hvorfor er Rich Snippets vigtige for SEO?

Langt størstedelen af alle søgeresultater (normale snippets) viser de samme 3 informationer.

  • Titel – vises med blå tekst
  • URL – vises med grøn tekst
  • Meta beskrivelse – vises med sort tekst

Herunder kan du se en Rich Snippet.

Rich Snippet

Ifølge Google påvirker Rich Snippets IKKE en sides ranking. Derfor skal du ikke regne med Rich Snippets som en ranking boost faktor, endnu. Når det så er sagt har berigede søgeresultater tydelige SEO goder.

  • Mere opmærksomhed
    Et søgeresultat med beriget data træder frem visuelt blandt normale snippets og sikrer derfor at den søgende lægger mere mærke til lige netop din side
  • Højere klik rate
    Da Rich Snippets fremstår mere tiltrækkende, påvirker det ofte en sides CTR (Click Through Rate) og giver derfor mere trafik til din side.

Hvilke typer Rich Snippets finder der?

Der findes rigtig mange forskellige Rich Snippet typer på Google. Du kan læse min artikel om Featured Snippets (fremhævede uddrag) her. Men læs da lige denne artikel færdig først.

Antallet af typer udvikler sig i takt med Googles måde at fremvise søgeresultater på. Dog er der nogen typer der kun er relevante for bestemte typer af websites.

Derfor vil jeg her kun tage udgangspunkt i 6 af dem man ofte støder på.

Anmeldelser

Rich Snippet af typen anmeldelse

Denne typer viser med stjerneangivelse (1-5 stjerner) den samlede bedømmelse af restauranten, produktet, opskriften etc. Det er en gennemsnitlig bedømmelse af en eller flere brugeres stemmer.

Musik

Rich Snippet af typen musik

Når du søger på Google efter et album vises eksempelvis udgivelsesdato, længde, nogen gange bandmedlemmer, producere osv.

Organisation

Rich Snippet af typen Knowledge Graph

Når du benytter dig af typen organisation vises denne info ofte i det der kaldes “Videns panel”. Denne type bruges til at vise kerneinformation om en organisation/virksomhed.

Bemærk at det IKKE er det samme som når du har oprettet en Google My Business hvor visningen er som illustreret herunder.

Rich Snippet af typen Google My Business

Produkt

Rich Snippet af typen produkt

Denne type Structured Data markup gør at der ved søgeresulatet vises eks. pris og lagerstatus.

Opskrift

Rich Snippet af typen opskrift

Denne type Rich Snippet viser eks. ingredienser, fremgangsmåde, hvor lang tid det tager osv.

Events

Rich Snippet af typen event

Her vises eksempelvis dato, tid, sted, kunster med mere.

Hvordan bliver dit søgeresultat en Rich Snippet?

Ganske kort, så handler det om af tilføje Struktureret Data efter Schema.org’s standarder til din sides HTML kode. Hvad der rent praktisk kræves og hvilke typer der, giver jeg svar på i et eller flere kommende indlæg. Der vil jeg gennemgå de enkelte typer Rich Snippets og giv et bud på hvordan lige netop din side kan fremstå som en bestemt snippet.

FAQ

Hvad er Rich Snippets?

Rich Snippet er normale Google søgeresultater, dog tilføjet ekstra information. Det er oftest information, kaldet struktureret data, der bliver hentet fra en sides HTML-kode. Typiske Rich Snippets er anmeldelser, events og opskrifter.

Er Rich Snippets vigtige for din SEO?

Ja. Da de visuelt er anderledes end normale snippets (søgeresultater) skiller de sig ud fra mængden og påvirker derfor både CTR og bouncerate. Altså er de vigtige for din SEO.

Påvirker Rich Snippets min ranking?

Nej, ifølge Google selv påvirker Rich Snippets ikke din ranking. Men da den påvirker CTR og upper din sides relevans, gennem mere akkurat metadata, kan det have en positiv effekt på din ranking.

Hvilke typer Rich Snippets findes der?

Der findes mange typer Rich Snippets. Og da Google hele tiden optimerer sin SERP ændres og udvides listen. Et par af typerne er: Featured Snippet, Top Carousel, Knowledge Graph, People Also Ask, Answer Box, Top Stories, Tweets, Video Panel og Job.

Interessant viden!

Kun 15 minutter efter jeg udgav denne artikel og bad Google om at indeksere den ligger den nummer 2 på Googles SERP og det endda som et Rich Snippet. Opskriften til den hurtige indeksering beskriver jeg i et senere indlæg.

Hvad er Rich Snippets nummer 2 i SERP som en Answer Box Snippet