Hvad er søgemaskine optimering

Hvad er søgemaskineoptimering (SEO)?

In SEO, Søgemaskine Optimering, Viden by Kim Vesterbirk

Søgemaskineoptimering (SEO) er en proces der skal skabe mere trafik til dit website ved at sikre en høj placering på søgeresultatsider. Det handler om optimering af en side på flere fronter så en søgemaskine bedre kan finde den og derfor gøre den mere synlig for relevante besøgende.

Du har en virksomhed, du har et godt produkt, du har et ønske om at udbrede viden om din virksomheds tilstedeværelse så flere køber dit gode produkt. Kravet er simpelt og lige til. Men hvordan får du flere besøgende på dit website? Hvordan bliver du mere synlig online? Her kommer søgemaskine optimering ind i billedet.

Jeg vil kort, som altid, i dette indlæg beskrive de mest grundlæggende SEO principper. Og eftersom 90+% af søgetrafikken verden over sker igennem Google er Google som De Facto udgangspunktet for optimering.

Hvad betyder SEO?

SEO er en forkortelse for det engelske term Search Engine Optimization. Det danske term for det er, Søgemaskineoptimering.

Men det er ikke unormalt at høre det beskrevet som søgeordsoptimering Google optimering og søgeoptimering, eller for den sags skyld det lidt sjovere SEO optimering.

Når nu forkortelsen SEO er forklaret, tjah, så betyder Søgemaskineoptimering (SEO) ALT for dit websites muligheder for at klare sig godt og bedre end dine konkurrenters website. Det handler om at overbevise søgemaskiner om at dit website er mere relevant for de besøgende end andres websites.

Hvad består Søgemaskineoptimering af?

Google er efterhånden en ret kompleks størrelse. Idag, i 2019, er der mere end 250 parametre som dit website bliver vurderet på. Kvalitetsindhold er vigtigt, uden tvivl, men teknik, indsigt i adfærd og eksterne links (linkbuilding) er faktorer som du ikke må glemme at arbejde på.

Herunder skitserer jeg groft op hvilke områder der bare død og pine skal være i fokus for at du har en strategi for din SEO.

  1. Indhold
  2. Teknik
  3. Adfærd
  4. Links

Indhold

Indholdet af dit website er som sådan stadig konge. Sørg for at dine tekster, dine produktbeskrivelser, dine blogindlæg, dine guides osv. er så målrettede mod dine søgeord og din målgruppe som muligt.

Indholdsoptimering er en disciplin i sig selv og kræver både indsigt i dine besøgendes søgeord, dine egne produkters værdier, dine konkurrenters evner og ikke mindst følelserne du vil vække. For i dag er det ikke bare nok at fortælle at en t-shirt kan fås i 3 farver, nej du bliver nødt til at vække en følelse for at konvertere en besøgende til en kunde.

Teknik

Teknik var en af de tidligste indsatsområder der blev arbejdet på når det kom til SEO. Semantisk korrekt kode. Hvor indholdet fik en struktur (Læs forøvrigt mere her hvor jeg skriver om Rich Snippets og Schema markup). Ganske som en bog med indholdsfortegnelse (sitemap), overskrifter (H1, H2, H3 etc), brødtekst mm. Det er for på vis stadig aktuelt idag. For det handler om at gøre dit website så læsevenligst som muligt for søgemaskiner.

Altså, hvis din kode er noget rod og din tekst mark-up helt til rotterne, så gør du det kun sværere for dig selv at ranke i søgesultater.

Sørg for at gøre alt inklusive billede tekster, link-tekster, overskrifter, title- og meta-tags, Rich Data så godt som muligt. Altså lige i skabet – og det er en kunst.

Adfærd

Denne del har lidt at gøre med indhold også. For det handler om at regne dine besøgendes søgeadfærd ud. At forstå dine kunder og deres ønsker og at imødekomme dem. Hvad søger de efter? Hvad drømmer de om? Hvilket behov har de som du kan udfylde? Du skal kende din målgruppe så godt at du kan give dem svarene på det de søger efter.

Og her kommer en søgeordsanalyse ind i billedet. Google har eks. Keyword Planner hvis du betaler for at ranke på enkelte søgeord, men der findes andre værktøjer så som Neil Patels Ubersuggest og Ahrefs som kan være en stor hjælp i din jagt på at finde det perfekte søgeord.

Links

Indgående links til dit website kan have en stor værdi, og kan også være et tidkrævende stykke arbejde. Det handler i bund og grund om at få andre til at linke til dit website.

Det kan være alt fra at dele links til dit site på sociale medier, i nyhedsbreve og tilsvarende. Men i høj grad også om at få dit indhold linket til fra hæjt rankende kvalitetswebsites. Og det kan være svært.

Metodikker til at få opbygget et linknetværk til dit site kan spænde fra at få (betale) bloggere til at skrive en kvalitetsartikel, med links, om og til dit website, til at tilbyde andre website at linke til dit mod et tilsvarende link til deres website fra dit.

Søgemaskineoptimering FAQ.

Hvad er Søgemaskineoptimering?

Det er det arbejde der udføres for at optimere et website så det bliver mere søgemaskine venligt og derfor, i sidste ende, får en højere placering på søgeresultatsider.

Hvad omfatter Søgemaskineoptimering?

Det kan omfatte søgeordsanalyse, adfærdsanalyse, teknisk gennemgang af HTML kode, hastighedsoptimering, linkbuilding, indholdsoptimering og meget mere.

Er Søgemaskineoptimering snyd?

Nej, på ingen måde. Det er et kontinuerligt specialiseret arbejde for at skabe et relevant website til dine besøgende og den søgemaskine der besøger dit website.

Giver Søgemaskineoptimering mere trafik til mit website?

Ja, hvis det bliver gjort på den rigtige måde. Det handler om at identificere din målgruppe og ikke mindst dit budskab (det du vil konvertere besøgende til kunder på) og så arbejde fokuseret på at gøre din online synlighed tydeligere end din konkurrenters.

Er Søgemaskineoptimering let?

Nej, men det er heller ikke umuligt. Det er ikke noget man bare lægger ovenpå sit website og heller ikke noget man bare gør 1 gang. Det er kontinuerligt og fokuseret arbejde med et mål. Der eksisterer IKKE 1-Click-SEO.