Hvor lang tid tager det før mit website bliver synligt på Google?

In SEO by Kim Vesterbirk

Når du søsætter et spritnyt website vil du gerne have at det kan ses på søgemaskiner så hurtigt som muligt. Selvfølgelig vil du det, for du er stolt at det du har lavet og dit website er sikkert både vigtigt og spændende. Du har måske verdens bedst produkt, det lækreste design eller en service hele verden har behov for at kende. Men hvad nytter det hvis ingen ved at dit website rent faktisk eksiterer? Hvad skal du gøre for at blive synlig på Google, hele verdens foretrukne søgemaskine? Jeg håber du kan blive klogere på udforingen ved at læse videre herunder.

Hvor lang tid tager det rent faktisk?

Det hurtige svar er: Det kan tage alt fra nogen timer til flere uger – eller længere endnu. I sidste ende har hverken du eller jeg den fulde kontrol over hvor lang tid det tager Google at bearbejde informationer om dit website og tilføje det til sit indeks.

Hvorfor tager det tid og hvad sker der?

Google skal først “crawle” og indeksere dit website og der er en del forskellige faktorer der har indflydelse på hvor hurtigt lige netop dét går. I sidste ende er hastigheden for et crawl og indeksering ikke noget du har fuld kontrol over, men dog er der ting du kan gøre for at hjælpe Google på vej. Læs mere om det herunder!

Hvad er crawling og indeksering?

Den vigtigste ting du kan og skal gøre er at tillade at dit website kan blive crawlet af Google så det kan tilføje det til sit indeks. Crawling betyder at Googlebot, også kalder en “spider”/edderkop, kan besøge dit website, se hvilke sider det indeholder og efterfølgende rapportere besøget tilbage til Google så det kan blive tilføjet til Google’s indeks. Først efter Googlebot har været forbi og dit site er blevet tilføjet til Google’s indeks kan man se det i søgeresulater.

Sådan fungere Googlebot.

  1. Googlebot er en algoritmeudstyret digital robot som surfer internettet.
  2. Når den støder på et website, begynder den at læse det indhold som robots.txt filen fortæller den må læse. Digitale robotter, som Googlebot, foretrækker at læse tekst og følge links som er tilføjet til dit websites sitemap.
  3. Indholdet Googlebot støder på bliver sendt tilbage til Googles servere og tilføjet deres database.
  4. Efter en del bearbejdning af hvad Googlebot har hentet fra dit website, bestemmes det hvor relevant og nyt indholdet er i forhold til andre ligende siders indhold. Altså hvor langt nede i “rankings” det skal vises.

Hvordan kan jeg hjælpe Google med at vise mit indhold hurtigere?

Heldigvis er der flere tiltage du kan arbejde med for at komme hurtigere på listen over søgeresulater. Et par af mulighederne kan du læse mere om herunder.

Sitemap

Et sitemap er en XML fil der indeholder infomation om de sider dit website indeholder. Du kan se et eksempel på mit sitemap her:
http://kimvesterbirk.dk/sitemap_index.xml

Sitemappet ligger på dit websites server og opdateres automatisk når indhold opdateres eller tilføjes.

Du kan hjælpe Google på vej ved at tilføje dit sitemap til Google Search Console (Tidligere Google Webmaster Tools). Så ved Google at der er indhold som skal tjekkes, da du aktivt fortæller at der er sider Googlebot skal besøge. Efter sitemappet er tilføjet til Google Search Console sørger Googlebot for at holde Google’s indeks opdateret.

Google Search Console er også er kraftfuldt værktøj som kan hjælpe dig med at holde styr på brudte links, problemer i forhold til indeksering og hvordan det bliver præsenteret i SERP (Search Engine Results Page). På Search Console kan du endvidere tilføje links som dit sitemap måske ikke indeholder. Det kan eksempelvis være hvis du benytter en WordPress Multisite løsning, hvor undersiders indhold ikke bliver tilføjet dit eget sitemap automatisk.

Google Analytics

For at “pinge” Google/gøre Google opmærksom på dit website, kan du også integrere Google Analytics i dit website. Google Analytics er idag en de facto standard når til det kommer til at få større indsigt i dit websites besøgende og deres adfærd på dit website. Det kan kun anbefales at tilføje Analytics på dit website.

Google My Business

Et kvik-tip er også at tilføje din virksomhed til Google My Business

Google My Business er en service Google tilbyder for at promovere lokale virksomheder. Nogen ser Google My Business som et hack til at få søgeresultater hurtigere på Google.

SEO – søgemaskine optimering

Alle taler om det. Og SEO er en kunst i sig selv at være mester i. Det kræver tid at perfektionere og det kræver en del arbejde at optimere hver enkelt af dine sider på dit website. SEO omhandler blandt andet alt fra semantisk korrekt kode til delbarhed, læsbarhed, responsivitet, graden af unikt indhold og måden du fodre Google med Rich Data på.

Den måske vigtigste del af On-Page SEO, udover kvalitetsindhold, er at sørge for at din sidetitel og dine metatags – specielt dit title-tag og dit description-tag – er så optimale som muligt. Selvom der ingen garantier er, vil Google højest sandsynligt, benytte dine title og description tags til at blive vist i søgeresulater på Google. Så der er uden tvivl vigtige.

Indhold er konge

Google er i dag så klog at det vigtigste i sidste ende er dit indhold. Hvis dit indhold har høj kvalitet, ikke er en gentagelse af indhold fra et andet website og ellers er både mobilvenligt og læsbart, så har du en god chance for at komme i betragtning hos Google. Så husk på at tilføje indhold der er unikt, af høj kvalitet, er delbart på sociale medier og er indhold som andre websites har lyst til at linke til.

Backlinking

Linkbuilding var i de tidlige dage af SEO det nye sorte. Der galt det om at have så mange links fra andre websites til dit som muligt. Men i dag er det anderledes. Groft misbrug af linkbuilding kan rent faktisk ødelægge din raking på Google og er i sig selv en ret tidskrævende procedure sammenlignet med hvad du rent faktisk får ud af det.

Dog belønnes backlinks fra kvalitets-indhold-websites til gengæld. Så links fra anerkendte og velrennomérede websites til dit website er guld værd – links fra “spam-sites” kan være ødelæggende.

Brug for hjælp?

Jeg vil gerne hjælpe dig med din kommende online succes. Så tøv ikke med at kontakte mig. Du kan kontakte mig på denne side:
http://kimvesterbirk.dk/kontakt/ , ringe til mig på 29836420 eller skrive mig en mail på hej@kimvesterbirk.dk