Hvad er UTM tracking med UTM parametre. Hvorfor, hvordan og hvornår skal du bruge dem?

In Google Analytics, Viden by Kim Vesterbirk

UTM tracking med UTM parametre er 5 variabler du kan tilføje til et webadresse link for at spore hvorfra trafik til dit website kommer.

Dette indlæg forklarer hvad UTM tracking med UTM parametre er, hvorfor de er vigtige, hvordan du kan bruge dem og historien bag dem.

Hvad er UTM parametre?

UTM parametre er, i sin simpelhed, ekstra information der bliver tilføjet til et link til en side på et website. Formålet med UTM parametre er at fortælle Google Analytics (og andre analyseværktøjer) yderligere information om hvert link du deler til dit website og hvilken kampagne det tilhører. Altså er de tilsammen et simpelt, men fantastisk, værktøj du kan bruge for at se om din indsats på markedsføringskampagner er givtig eller om du skal ændre taktik. Mere om hvordan du bruger dem senere. Først skal vi have den ultra korte version af historien bag dem.

Historien bag UTM parametre.

UTM er en forkortelse for Urchin Tracking Module. UTM parametrene stammer fra Urchin, et populært program firmaet Urchin Software Corporation udviklede. Urchin blev brugt til at analysere en web servers log fil. Denne analyse kunne så bruges til at vise information om trafikken til det website der lå på serveren. Urchin Software Corporation blev købt af Google i 2005 og dannede dermed grundlagt for Google Analytics som vi kender det i dag. Vigtig internet historie!

Det er ikke så vigtigt at huske hvad forkortelsen står for. Dog må du ikke glemme at det er en universel måde at “tracke” dine links på! Læs mere herunder om hvilke informationer du kan tilføje med UTM parametre.

Hvilke UTM parametre kan du tilføje til et link?

Du har sikkert set dem før. De meget lange links. Herunder kan du se hvordan linket til dette blogindlæg ser ud med UTM parametre

http://kimvesterbirk.dk/om-utm-parametre-hvad-hvorfor-hvordan-og-hvornaar?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=blog_deling

Som du kan se herover har jeg brugt de 3 primære – nemlig utm_source, utm_medium og utm_campaign. Linket fortæller at det bliver delt på facebook, er social medie deling og at det handler om deling af blogindlæg.

De 5 parametre du kan sætte en værdi for.

utm_source – er typisk der hvor du angiver kilden til trafikken. Altså hvorfra trafikken linket genererer kommer. Eksempler på det kan være:
– facebook
– google
– website
– newsletter
– qrkode

utm_medium – bruges til at fastslå hvilken overordnet kampagnetype dit link bliver brugt på. Den er lidt mere tricky end utm_source, men jeg håber at eksemplerne herunder kan give dig en lidt bedre idé om hvad meningen er:
– cpc (betalt klik på linket via Google Adwords, Facebook Ads. CPC = cost-per-click)
– email
– social
– affiliate

utm_campaign – er her hvor du angiver navnet på din marketingkampagne eller produktpromovering. Altså hvilket produkt eller hvilken kampagne det handler om. Her kan du været ret specifik. I mit link ovenover angav jeg blog_deling andre eksempler kunne være:
– foraars_udsalg_2019
– konkurrence_om_[dit produkt]
– nye_nyhedsbrev_modtagere

utm_term – er ikke påkrævet at bruge. Denne parameter bruges til at indentificere hvilket betalt nøgleord eller hvilken betalt nøgleords sætning der genererer trafikken. Det kunne være:
– hjemmeside+aarhus
– benbeskyttere
– billigt+jagttegn

utm_content – bruges typisk til A/B testing af din marketingkampagne. Altså til at differentiere den trafik links genererer til den samme side (URL). Et eksempel kunne være at se om det er billedet eller teksten i en reklame der giver mest trafik. Værdierne for denne kunne så være:
– linktekst
– billedelink
– logolink

Du kan opsætte dit link med UTM parametre her:
https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/
og her:
https://www.facebook.com/business/google-analytics/build-your-url

Pyha, det var en tung affære! Lad os skynde os videre til noget andet – nemlig grundreglerne for UTM parametre.

Grundreglerne for UTM parametre som du bør følge.

Vi laver alle fejl, specielt til at begynde med. Derfor har jeg samlet en håndfuld tommelfingerregler der er gode at følge inden du begynde at UTM tagge alle dine links. For din egen skyld selvfølgelig!

Ja tak!

Brug UTM parametre på, hvis ikke alle, så i al fald så mange links til dit website du kan komme til og har kontrol over. Deling på sociale medier, betalte links og kampagner, links fra nyhedsbreve du sender ud (nogen e-mail services som for eksempel Mailchimp gør det dog for dig), links fra andre hjemmesider (eksempelvis hvis du gæsteblogger).

Vær konsistent – opsæt en regel for dig selv. Brug underscore eller bindestreg, store bogstaver eller små. Beslut dig for hvilken regel du vil gå efter og vær konsistent i din brug af den. Sagen er nemlig den at hvis du, for samme kampagne, ét sted angiver facebook som utm_source og et andet sted Facebook, så anser Google Analytics dem for to forskellige kampagner selvom de linker til samme side – og det er langt mere forvirrende end du ønsker det.

Vær konsistent i din angivelse af utm_source og utm_medium værdier – for alle links og kampagner du søsætter. Det gør det lettere for dig at få et nyttigt overblik når du senere gennemgår resultaterne i dine Google Analytics rapporter. Vælg eksempelvis “social” eller “social_media” i din utm_medium. Opsæt generelt bare regler og hold dig til dem.

Fy nej!

Brug aldrig links med UTM parametre internt på dit eget website. For når Google Analytics registrere en sidevisning der indeholder UTM parametre opfattes det som et nyt unikt besøg. Det korrumperer fuldstændig dine Google Analytics metrics. Det påvirker ikke kun din bouncerate og sessionstid – det er det rene helvede du sætter igang på den måde.

Brug dem ikke når der linkes til redirect sider. En god del redirect sider fjerner URL parametre og det betyder at alt dit hårde arbejde med at bygge den perfekte UTM parameter URL er spildt. Og det er da ærgerligt.

Mellemrum i dine parameterværdier? Ellers tak! Brug underscore eller bindestreg istedet! Så ingen “sommer tilbud 2019” men derimod “sommer_tilbud_2019“.

Brug hverken æ, ø, å eller specialtegn. Brug istedet ae, oe og aa. Basta. Hold dig til a-z og tal.

De sidste ord.

Tag kontrollen over trafikken til dit website med UTM parametre. Herunder har jeg valgt to scenarier der beskriver kampagner med og uden UTM parametre. God fornøjelse.

Brug for hjælp?

Jeg vil gerne hjælpe dig med din kommende online succes. Så tøv ikke med at kontakte mig. Du kan kontakte mig på denne side: 
http://kimvesterbirk.dk/kontakt/ , ringe til mig på 29836420 eller skrive mig en mail på hej@kimvesterbirk.dk